Resim ve müzik sanatının günümüze kadar olan evrimine bakıldığında birçok sanatçının kendi uzmanlıkları dışındaki alanlardan beslendikleri gözlemlenmiştir. 18. yüzyılda başlayan renklerin ve notaların buluşması fikri 20. yüzyılda bestecilerin, eserlerinin bölümlerine renk isimleri vermesiyle devam etmiştir. İngiliz besteci ve şef Arthur Bliss (1891-1975) “renkli senfoni” adlı bestesinin dört bölümünü mor, kırmızı, mavi ve yeşil isimleri ile adlandırmıştır.1889’da Rimsky Korsakov bestelediği “Mlada” isimli operasındaki librettoda bulunan renk sözcükleri ile nota kalıplarını renkli ışık sahneleri ile senkronize etmiştir. Renkler ve tablolar bestecilerin üretmesine ve yenilenmesine kaynaklık ederken ressamlar da müziğin soyut fikrinden ilham alarak üretimlerini renklendirmeye devam etmişlerdir. Resmin yapısal özelliklerini müziğe aktarmak isteyen Vasily Kandinsky ( 1866- 1944) 20. yüzyıl resim sanatının en iyi örneklerinden biridir. Kandinsky’ nin resimlerinde müziğin tartışılmaz etkisini görmek mümkündür. Yine ayni yüzyılda Türk resim sanatı
incelendiğinde Fikret Mualla’ nın “caz orkestrası” isimli eserlerinde, müzisyenlerin çaldığı müziğin ritmini gözlemleyerek resmettiği görülmektedir. Turan Erol Türk resim sanatının önde gelen ressamlarından Nurullah Berk’in resimlerindeki çizgisellik ve çizgi ritmi için bulunduğu analizde, sonsuza dek sürecekmiş izlenimi uyandıran bir arayış içinde, düz ve eğri çizgilerin projeksiyonunda yinelenen bir ritmin olduğunu dile getirmiştir.
Bu bağlamda ele alınan konu; hali hazırda sanat eğitimi almakta olan Sanatçı adaylarının müzik ve görsel sanatlar alanları arasındaki farkındalık düzeylerini tespit etmeyi hedeflemiştir. Yapılan araştırmada, Sivas ilinde eğitim almakta olan resim öğrencilerinin; çalgı müziği, sözlü müzik ve müzikal periyotlar bağlamında müzik algısı incelenirken, müzik öğrencilerinin de resim sanatındaki Soyut eserler, Realist eserler, Empresyonist
vb. eserler bağlamındaki etkileşimleri ele alınmıştır. Yapılan anketler ile Resim ve müzik sanatçı adaylarının, disiplinler arası algıları da incelenmiştir. Örneğin bir resim gurubuna atölyede desen çalışması yaptırırken dinletilen müzik türlerinin kişiler üzerindeki etkisi ve müziğin resim üzerinde oluşturduğu çizgisel nitelik incelenmiştir. Diğer taraftan, müzik öğrencilerine resim sanatına ait eserler izletilirken kendilerine hangi müzikal dönemi çağrıştırdığı vb. etkileri belirlenmeye çalışılmıştır.
Makalenin Devamı için BURAYA TIKLA
I. ULUSLARARASI MÜZİKTE ALGI SEMPOZYUMU
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ TÜRK MUSİKİSİ DEVLET KONSERVATUARI